XXI wiek składa się z ciągłych zmian. Sztuką jest odnalezienie się w nim i sprostanie jego wymaganiom.
Amerykańscy stratedzy wojskowi zidentyfikowali taki stan po zakończeniu „zimnej wojny” i opisali go jako VUCA.
Co oznacza VUCA?
To skrót od pierwszych liter wyrazów opisujących tę rzeczywistość:
VUCA
Volatility – zmienność, ulotność, przepływanie
- plany ulegają ciągłym zmianom,
- brak ustalonych i niezmiennych wzorców do naśladowania,
- np. ulotność przepisów prawa podatkowego.
Uncertainty – niepewność
- dotychczasowe reguły zachowań tracą swoją aktualność,
- trudno jest przewidzieć jaki będzie skutek podejmowanych dzisiaj działań,
- np. ciągłe zmiany algorytmów Facebooka.
Complexity – złożoność, wiele zadań na raz
- liczba coraz większej ilości danych do przeanalizowania ma wpływ na cały proces podejmowania decyzji,
- coraz częściej musimy znać się na nakładających się na siebie różnych obszarach działalności.
Ambiguity – niezrozumiałość, niejednoznaczność, mętność
- pojawiające się ciągle nowe rzeczy oraz brak wcześniejszych doświadczeń w nowym obszarze zwiększają ryzyko podejmowanych decyzji ,
- np. nowe rozwiązania informatyczne, interpretacje przepisów prawa, brak prawa precedensu.
Jak sobie radzić w świecie VUCA?
- Przygotować się na sytuacje kryzysowe i zaakceptować fakt ich powstawania.
- Przeanalizować hipotetyczne sytuacje, które mogą się w przyszłości zdarzyć.
- Przygotować ewentualne scenariusze działań zapobiegających.
- Rozwinąć myślenie twórcze w sytuacjach kryzysowych i zachować zimną krew.
- Uczyć się panowania nad emocjami i stresem.
- Przygotować działania korygujące zaistniały stan rzeczy i nauczyć się wyciągać wnioski, gdy już kryzysowa sytuacja zostanie zażegnana.
- Wcielić wyciągnięte wnioski w życie i przygotować nowe scenariusze działań zapobiegających powstaniu podobnej sytuacji kryzysowej.
- Nie bać się pracy w zespole.
Jak reagować na VUCA?
W odpowiedzi na czynniki środowiska VUCA Bob Johansen przygotował zestaw niezbędnych umiejętności pod postacią
VUCA Prime
Volatility (zmienność) -> Vision (Wizja)
- Zadbaj o wizję firmy lub przedsięwzięcia.
- Nie trzymaj się sztywno długoterminowego i szczegółowego panu działania.
- Bierz pod uwagę zmiany planu.
Uncertainty (niepewność) -> Understanding (Zrozumienie)
- Rozwiń umiejętność komunikacji interpersonalnej.
- Naucz się zdobywać od innych informacje potrzebne do podjęcia najlepszych na ten moment dla Ciebie decyzji.
Complexity (złożoność) -> Clarity (Jasność)
- Stwórz czytelny dla wszystkich system zarządzania w firmie.
- Opisz zadania, procedury i procesy.
- Mierz zmierzanie w kierunku wizji swojej firmy.
- Ponadto, ukierunkowane na realizację wizji, decyzje menedżerów dają pracowników poczucie zmierzania.
- Rozwijaj siebie i pracowników.
Ambiguity (niejednoznaczność) -> Agility (Zwinność)
- Wyrzucamy długie narady i dyskusje.
- Zaoszczędzony czas przeznaczamy na stawianie hipotez, przeprowadzanie eksperymentów i sprawdzanie efektów.
Elementy te wymagają nowego zarządzania sobą w tak zmiennym otoczeniu.
Gdzie uzyskać wsparcie funkcjonowania w istniejącym stanie, który jest ulotny i niepewny?
Nowego sposobu myślenia i reagowania na otaczające nas wydarzenia możesz nauczyć się pomocy coacha na sesjach coachingowych.
Osoby zarządzające biznesem mogą uzyskać wsparcie na sesji biznes coachingu.
Poszukujący nowych rozwiązań na swojej ścieżce kariery zawodowej odnajdą drogę przy pomocy coachingu life/kariery.
Nowego zawodu, dzięki któremu można profesjonalnie pomóc innym ludziom w zmianie można nauczyć się na Akademii Coachingu ZEMA.
Więcej o coachingu przeczytasz tutaj.
Autor:
Ewa Szpakowicz