Ewa Szpakowicz trener, coach, doradca biznesowy

Kreatywne myślenie w biznesie

Kreatywne myślenie w biznesie odgrywa kluczową rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej,  innowacji i rozwiązywaniu problemów.

Pozwala ono na spojrzenie na problemy z różnych perspektyw, co może prowadzić do nietypowych, ale skutecznych rozwiązań i generowania nowych pomysłów.

Kreatywne myślenie w biznesie odgrywa kluczową rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej,  innowacji i rozwiązywaniu problemów.

Pozwala ono na spojrzenie na problemy z różnych perspektyw, co może prowadzić do nietypowych, ale skutecznych rozwiązań i generowania nowych pomysłów.

Kreatywność pomaga w opracowywaniu nowych produktów lub usług. Pozwala innowacyjnie spojrzeć na dotychczasowe działania i szybko wprowadzić ulepszenia zanim pomysł zostanie wdrożony przez konkurencję. Wprowadzanie innowacji w biznesie może być kluczem do przetrwania i rozwoju w dzisiejszym złożonym środowisku rynkowym, ponieważ nowe pomysły oraz zmiany są kluczowe w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu.

Jak myślimy?

Myślenie linearne to myślenie tradycyjne, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Polega ono na rozłożeniu problemu na mniejsze części i szukaniu rozwiązań dzięki wykorzystaniu gotowych wzorców. Przy wykorzystaniu tego sposobu myślenia nie zawsze pojawiają się najlepsze rezultaty.

Alternatywą dla takiego myślenia jest myślenie lateralne. Jest to rezygnacja z tradycyjnego myślenia, na rzecz poszukiwania lepszych, alternatywnych rozwiązań. To tworzenie nowych połączeń elementów niby niemających ze sobą nic wspólnego. To użycie kreatywności i patrzenie na problem z wielu, pozornie ze sobą niezwiązanych perspektyw.

Kreatywne (lateralne) myślenie nie jest tylko talentem, ale umiejętnością, którą można rozwijać i doskonalić poprzez praktykę i odpowiednie podejście. Można z niej korzystać w grupie np. poprzez coaching grupowy lub zespołowy, ale istnieją też sposoby na rozwinięcie tej pożądanej umiejętności w sposób indywidualny.

Za twórcę myślenia lateralnego uznaje się Edwarda de Bono. Jego metoda twórczego rozwiązywania problemów pozwala szukać nowych rozwiązań dzięki patrzeniu na zagadnienie z sześciu różnych perspektyw. Znana jest jako metoda szczęściu kapeluszy lub metoda sześciu myślowych kapeluszy.

 

Praca przy pomocy tej prostej metody jest przyjemna i jednocześnie skuteczna.

Każdy kapelusz nałożony na głowę sprawia, że wchodzi się w określoną rolę. Możemy użyć do tego wielu głów uczestników naszego zespołu lub tylko swojej jednej głowy.

W głowie osoby, która ma założony dany kapelusz, mają pojawić się koncepcje i pomysły związane z góry ustaloną strategią tego nakrycia. Każdy kapelusz prezentuje inną strategię. W każdym kapeluszu myśli się inaczej. Opisy strategii znajdują się poniżej.

Ideą jest spojrzenie na problem z punktu widzenia sztucznie oznaczonego wcześniej i wytworzonego na bieżąco stanowiska.  Sztuczność zadań związanych z danym kapeluszem pozwala maksymalnie rozwinąć kreatywność w rozwiązywaniu problemu. Dzięki temu, że nikt nikogo nie osądza i nie atakuje, dostaje się bardzo szeroką możliwość spojrzenia na daną sprawę z różnych stron – w określonym kapeluszu odgrywamy przydzieloną nam rolę.

Podział kapeluszy pozwala na uporządkowane spojrzenie z różnych perspektyw. Strategie rozwiązań mogą być tworzone poprzez nałożenie jednego kapelusza przez cały czas twórczego myślenia. Można też, co jakiś czas, wymieniać się kapeluszami w grupie.

Metoda ta może być stosowana także w trakcie indywidualnej pracy. Zmieniając kapelusz, sami wchodzimy w nowy aspekt spojrzenia na daną sprawę.

Rolę kapelusza może odgrywać kolorowa opaska. Ważne jest to, żeby nasza głowa poczuła zmianę.

Organizacja – zakładamy kapelusz koloru niebieskiego

Rolą osoby w niebieskim kapeluszu jest pilnowanie porządku i organizacji całego spotkania. To bezstronny obserwator, który działa według planu i dyscyplinuje grupę do odpowiednich zachowań zgodnych z przypisanymi im rolami. Nie pozwala on wychodzić innym kapeluszom poza ich role i pilnuje reguł. Niebieski kapelusz nie myśli o problemie i jego rozwiązaniu, ale o tym, by spotkanie przebiegało sprawnie i bez zbędnych zakłóceń. To on planuje kolejność występowania kapeluszy i oznajmia, który kapelusz teraz ma głos.

Niebieski kapelusz nie tylko zarządza organizacją spotkania, ale też sporządza notatki z jego przebiegu oraz wnioski, które wyłaniają się w trakcie.

Obiektywizm i fakty – zakładamy kapelusz koloru białego

 Biel kojarzy się z czystością i sterylnością. Tak ma się też zachowywać osoba w białym kapeluszu. Ma skupić się na czystości faktów, na sterylności danych, neutralności poglądów. Przy użyciu logiki ma poddać ocenie wszystkie dane. Analiza ta ma być obiektywna.

Biały kapelusz zabiera głos, z reguły, na początku badania sprawy. Powołuje się on na statystyki, informacje, źródła ich pochodzenia, dokumenty, wykresy, analizy. Używa w swym sprawozdaniu skalę prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń.

W białym kapeluszu umieszczona jest cała nasza pierwotna wiedza na temat, którym się zajmujemy. To przedstawienie wszystkich danych, jakie mamy, na temat naszego problemu.

Uczucia – zakładamy kapelusz koloru czerwonego

Ten kapelusz założony na głowę uczestnika ma sprawić, że wejdzie on w rolę bardzo uczuciowej osoby. Ma on za zadanie przejaskrawiać i uwypuklać różne oblicza emocji. Daleko mu od faktów, za to blisko serca. Właściciel czerwonego nakrycia głowy będzie szukał w swojej głowie odpowiedzi na pytanie: Jakie emocje pojawiają się na samą myśl z danym tematem?

Wrażenie, przeczucie, impulsywność i namiętność będą głównymi atrybutami czerwonego kapelusza. W tym kapeluszu mamy nakaz subiektywnego nazywania odczuć. Emocjonalne pierwsze wrażenie będzie w tym kapeluszu ważniejsze niż zdrowy rozsądek, dlatego też mogą powstawać tutaj wszelkie irracjonalne emocje mają być szybkie i spontaniczne. Każda decyzja wymaga emocji i tutaj dajemy im pełne pole do popisu.

W grupie, odgrywanie tej roli, pozwala na swobodne wyrażanie emocji, bez ich osądzania.

Optymizm – zakładamy kapelusz koloru żółtego

Rola osoby w żółtym kapeluszu jest bardzo pozytywna. Jej zadaniem jest doszukiwanie się w rozwiązaniach samych optymistycznych aspektów. Skupia się ona na wszystkich możliwych korzyściach i nagrodach związanych z danym rozwiązaniem. Widzi wszystko w żółtych okularach. Świat w takich okularach jest ciepły, przyjazny i słoneczny. Osoba w żółtym kapeluszu ma ogromną wiarę w sukces projektu i jego efekty. Ma za zadanie pokazać wszystkim, że te przedsięwzięcie zakończy się powodzeniem. Widzi wokół radość i szczęście. Bada korzyści nawet poza tym projektem. Szukając logicznego poparcia swego entuzjazmu i euforii, często produkuje nowe pomysły.

Pesymizm – zakładamy kapelusz koloru czarnego

Osoba w czarnym kapeluszu udowadnia nam, że nic się nie uda. Jej zadaniem jest dostrzeganie niebezpieczeństw i czyhających pułapek. Ma negatywne podejście do projektu i rozwiązań. Jest przeciwieństwem zachowań osoby w żółtym kapeluszu. Pokazuje miejsca, w których występują zagrożenia. Skupia się na wadach, brakach i usterkach planu. Szuka dziury w całym materiale. Próbuje wykazać, że inni się mylą. Jej zadaniem jest utrzymanie grupy w strefie bezpieczeństwa. Analizuje zgodność rozwiązania z prawem, wskazuje na luki i niedociągnięcia. Pilnuje także wydatków, oszczędności czasu i energii.

Krytyka czarnego kapelusza nie ma za zadanie zatrzymać dyskusji, ale ma wskazać elementy, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę.

Nowe możliwości – zakładamy kapelusz koloru zielonego

Zielony kolor symbolizuje wiosnę i okres wzrastania roślin. Świat budzi się do życia. Rodzi się nowe istnienie. Ten aspekt wykorzystany jest przez personę w zielonym kapeluszu. Osoba ta ma wiele świeżych pomysłów, nowych możliwości, unikatowych spojrzeń i punktów widzenia na daną sprawę. Jej zadaniem jest porzucenie logicznego i sztywnego myślenia. Ma za zadanie porzucić stare wzorce i reguły postępowania. W miejsce starych schematów ma wstawić bujanie w obłokach, by rozbudzić niewyobrażalne dotychczas marzenia. Osoba w zielonym kapeluszu ma rzucać nowymi pomysłami. Jej myśli mają krążyć wokół niebieskich migdałów. Nie ma dla niej rzeczy niemożliwych. Bez chwili zastanowienia ma szukać nowych, alternatywnych rozwiązań i scenariuszy.

Metoda sześciu myślowych kapeluszy pozwala nam wykorzystać wszystkie drzemiące w nas zasoby w uporządkowany sposób. Odgrywanie ról pozwala nam w bezpieczny sposób wyrzucić z siebie różne spojrzenia na daną sprawę. Aktorstwo pozwala kreatywnie wyrzucać z siebie różne pomysły i rozwiązania, w tym takie, których nie odważylibyśmy się przekazać w tradycyjny sposób.

Metoda ta jednocześnie broni nas przed znużeniem i ciężarem w rozpatrywaniu sytuacji tylko z jednego punktu widzenia. Kiedy trawi nas monotonia, przerzucamy się na myślenie w innym kapeluszu i już mamy upragnioną zmianę.

Metoda ta idealnie sprawdza się w grupie, ale także w samotnym działaniu. Wystarczy tylko zmienić kapelusz na głowie.

Nasz mózg może dużo więcej niż nam się wydaje! Warto o tym pamiętać i szukać nowych rozwiązań.

Jeśli nie masz zespołu do tego, by razem z nim poszukać nowych, kreatywnych rozwiązań dla Twojego biznesu, zapraszam Cię na indywidualne sesje biznesowe lub coaching grupowy właścicieli firm.

 

Autor:

Ewa Szpakowicz

Kurs szybkiego czytania

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Link do zakupu

Koszyk