Kurs Szybkiego Czytania dla zapracowanych – online

Jak wygląda kurs?

 

  • Kurs Szybkiego Czytania ZEMA to 25 dni Twojej pracy, która spowoduje to, że będziesz czytał (ze zrozumieniem) minimum trzy razy szybciej niż teraz.
  • Kurs Szybkiego Czytania ZEMA to 25 dni ćwiczeń nie tylko mięśni mentalnych.
  • Po kursie nie tylko zwiększy się Twoja prędkość czytania, ale też postrzegania poszczególnych elementów, uważność i zapamiętywania ważnych dla Ciebie informacji.

 

Zapisz się do grupy na Facebooku, by móc zadawać pytania i rozwiewać wątpliwości odnośnie ćwiczeń oraz praktykowania szybkiego czytania. Na pytania będę odpowiadać pisemnie lub w formie wideo.

Kurs szybkiego czytania dla zapracowanych ZEMA – grupa konsultacyjna https://www.facebook.com/groups/2823395644455123/

 

Czego potrzebujesz?

  • Każdego dnia nieprzerwanych 60 minut na łatwe i przyjemne ćwiczenia.

 

Jakie rzeczy będą Ci potrzebne?

  • Książka z Twojej biblioteczki z małą liczbą obrazków i tabelek. Będzie Ci ona potrzebna do wykonywania ćwiczeń, więc wybierz książkę łatwą do czytania. Twoje oko i mózg muszą nauczyć się nowych zachowań, a nie zdobyć nowe wiadomości np. z biotechnologii. Takimi ambitnymi książkami zajmiesz się po wykonaniu ćwiczeń kursu.
  • Ołówek.
  • Stoper. Możesz znaleźć go w telefonie.
  • Drukarka, by wydrukować testy i ćwiczenia.
  • Czyste kartki A4.
  • Gazeta z programem TV.

Do każdego dnia przypisane są ćwiczenia w postaci pdf (na samym dole kursu – zakładki DO DRUKU). Możesz drukować je każdego dnia lub wydrukuj wszystkie jednorazowo. Gdy wydrukujesz je wszystkie na początku, nie będziesz musiał drukować ćwiczeń każdego dnia. Wybierz najbardziej wygodny sobie sposób.

Dlaczego czytasz wolno?

 

W uczeniu się szybkiego czytania ważne jest byś części czynności nauczył się robić na nowo, a części powinieneś się oduczyć. Są to złe nawyki, które nabyłeś już od najmłodszych lat. Zbyt wolne czytanie (około 150-250 słów na minutę) męczy nasz umysł, a od tego już prosta droga do myślenia o tym, co będzie na obiad w trakcie czytania książki. Odpływanie myśli w inne miejsca niż te zbudowane w książce spowodowane jest właśnie zbyt wolnym czytaniem. Nasz umysł po prostu się nudzi, bo może przyjąć więcej informacji w tym czasie.


Brak celu czytania


Przed czytaniem, zawsze zastanów się nad odpowiedzią na pytania: Po co czytam tę książkę? Co ma dać Ci przeczytanie tej książki? Czego dokładnie chcę się dowiedzieć po jej przeczytaniu?


Brak skupienia

 

W trakcie czytania nie zwracamy uwagi na to, że wokół nas jest mnóstwo rozpraszaczy: włączony telewizor, grające radio, czy przychodzące wiadomości sms, które odrywają nas od czytania.


Czytanie słowa po słowie

 

Jest to pozostałość z czasów pierwszych kroków w uczeniu się czytania. Nasz mózg potrafi odkodowywać całe grupy wyrazów.


Powtarzanie w myślach

 

Jest to to dialog wewnętrzny nazywany subwokalizacją. W myślach powtarzamy drugi raz to, co zobaczyło nasze oko.


Poruszanie ustami

 

Jest to próba cichej wokalizacji. Zbędna pozostałość po czytaniu na głos nauczycielowi, który sprawdzał nasze postępy jeszcze w przedszkolu.


Powrót do przeczytanego tekstu

 

Regresja to wynik zbyt wolnego czytania, kiedy to nasze myśli płyną do np. składu dzisiejszego obiadu i czytamy książkę bezmyślnie. W efekcie nie wiem, co przeczytaliśmy i wracamy drugi raz do tego samego tekstu.


Strach przed szybkim czytaniem

 

Lęk przed błędnym zrozumieniem tekstu lub zgubieniem ważnych rzeczy czasami sabotuje naukę szybkiego czytania. Dzięki ćwiczeniom znajdującym się w tym kursie szybko nauczysz się odczytywać znaki, co wpłynie też na szybsze zrozumienie tekstu, więc już dzisiaj pozwól sobie na pozbycie się tego lęku.


Nieumiejętność antycypacji

 

Jest to brak umiejętności przewidywania tego, co może nastąpić.


Niewłaściwa pozycja ciała

 

Zła pozycja ciała w trakcie czytania powoduje rozproszenie, bóle i niedotlenienie mózgu.


Na dobry początek

 

Ważne:
Nie drukuj Wykreślanki 2, tylko do niej zajrzyj DOPIERO po wykonaniu ćwiczenia Wykreślanka 1.

 

1. Wykreślanka 1

  • Wydrukuj kartkę z ćwiczeniem Wykreślanka 1: sc-wykreslanka-1-zema
  • Przygotuj ołówek i stoper.
  • Włącz stoper i rozpocznij wykreślanie liczb po kolei od 1 do 50. Zmierz czas i go zapisz.
  • A gdybym Ci powiedziała, że mógłbyś to zadanie wykonać wielokrotnie szybciej? Zajrzyj do Wykreślanki nr 2.

2. Wykreślanka 2



3. Cele – zaczynaj z wizją końca

Określenie celu pomaga wytrwać w wykonywaniu zadań. W trakcie kursu mogą pojawić się chwile spadku motywacji, dlatego już dzisiaj przygotuj się na nie i odpowiedz na pytania.

 


4. Sprawdzaj swoje postępy

Do dalszej pracy najbardziej motywują nas postępy, jakich dokonaliśmy do tej pory. Wykorzystamy to też w tym kursie.

 

  • Wydrukuj Tabelę postępów: sc-tabela-twoich-postepow-w-nauce-zema
  • Zapisuj swoje postępy po wykonaniu każdego testu. Możesz też przygotować sobie inne teksty oraz testy sprawdzające zrozumienie.

 

Uwaga!

Na samym początku kursu nastąpi spadek Twego zrozumienia czytanego tekstu. Jest to normalne. Skup się na wykonywaniu poprawnie ćwiczeń. Ćwicz nową technikę kierowania okiem, by czytać jak najszybciej. Zrozumienie dojdzie wraz z kolejnymi dniami ćwiczeń. Pod koniec kursu do Twojej prędkości dorówna zrozumienie.

Może wydawać się, że nie nadążasz, nie widzisz i nie rozumiesz. Jest to normalne.

Ćwicz tak, jakbyś wykonywał przysiady. Najpierw skupiamy się na technice, by efekty swoich ćwiczeń zobaczyć trochę później.

Największą nagrodą dla Ciebie będzie ten moment, gdy na koniec kursu włączysz rytm, w czasie którego będziesz czytać i nudząc się w trakcie tego czytania, będziesz śmiał się sam z siebie, że trzy tygodnie wcześniej nie nadążałeś za tak wolnym rytmem.

 


5. Dziękuj sobie za wysiłek i nagradzaj siebie

Zacznij być wdzięczny sobie za to, że każdego dnia podejmujesz wysiłek, by Tworzyć lepszą wersję siebie. Dziękuj sobie, gratuluj i przyznawaj nagrody. Wytworzą się wtedy w Twoim umyśle pozytywne połączenia pomiędzy wkładaniem wysiłku, a przyjemnością jaka z tego wynika. Powstanie nawyk, a wtedy dalsze działania będą o wiele prostsze.


Dzień 1


Zadania Minuty
1 1. Tekst i test nr 1 10
2 Pokazuj tekst,  który czytasz 5
3 Alfabet 10
4 Pokazuj oku, gdzie ma czytać 5
5 Liczenie 1-12 5
6 Piramidy 1 5
7 Kwadraty 1 5
8 Rytm 1 5
9 Gazeta 1 10
Razem 60

 

1. Test nr 1

 

Zacznijmy od testu i sprawdźmy, w którym miejscu teraz jesteś.

Przypominam, że niezależnie od tego, jaką masz teraz prędkość czytania, to – jeśli tylko będziesz sumiennie wykonywał ćwiczenia – prędkość Twego czytania zwiększy się minimum trzykrotnie.

  • Pobierz  Tekst nr 1: sc-1a-Tekst-Ateny. Włącz sekundnik i od razu zacznij czytanie. Kiedy skończysz czytanie, zajrzyj na sekundnik i sprawdź ile sekund Ci to zajęło. Wynik wpisz do Tabeli postępów.

  • Pobierz Test nr 1: sc-1b-Test-Ateny i wypełnij go. Nie zaglądaj ponownie do przeczytanego tekstu.

  • Pobierz rozwiązanie testu nr 1: sc-1c-Rozwiazania-Ateny i sprawdź wyniki. Za każdą poprawną odpowiedź przyznaj sobie 1 punkt, za brak poprawnej – 0 punktów. Zsumuj wyniki i wpisz do Tabeli postępów.

  • Oblicz teraz swoją prędkość czytania i zapisz do Tabeli postępów.

2. Pokazuj tekst, który czytasz

 

Otwórz książkę i zacznij ją czytać tak, jak to zwykle robisz. Czytaj w myślach, nie na głos.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 2 minuty.

Teraz weź ołówek do ręki i dalej czytaj książkę, z tą różnicą, że ołówkiem pokazuj tekst, który czytasz. Grafit ołówka ustaw pod pierwszą linijką tekstu (nie dotykaj kartki, grafit trzymaj 1-3 milimetry nad książką) i lekko nad kartką tak, jak chciałbyś zacząć podkreślać pierwszy wyraz. Zacznij przesuwać go bezpośrednio pod czytanym tekstem i lekko nad kartką tak, jakbyś chciał podkreślać zdania. Wyobraź sobie, że ktoś stoi obok Ciebie i chcesz mu pokazać, gdzie akurat czytasz.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 3 minuty.

Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film.

3. Alfabet

Pobierz szablon Alfabetu: Alfabet – szablon

W duże kwadraty wpisuj w sposób nieuporządkowany 25 liter alfabetu, np. z zestawu: A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W X Y Z.

Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film.

Ważne:

Alfabet będziesz wykonywać każdego dnia i każdego dnia układ liter powinien wyglądać inaczej.

Dlaczego? Ponieważ nasz mózg szybko się przyzwyczaja, zapamiętuje układ i wtedy nie musi prężyć mięśni.

Teraz przyklej kartkę na ścianie, a najlepiej magnesem na lodówce. Powieś ją na wysokości swoich oczu i tak żebyś mógł stanąć parę metrów od kartki i żebyś swobodnie rozłożył ramiona na całą szerokość. Kiedy przeczytasz na głos dużą literę, to w tym samym czasie podnieś ramię, które wskazuje mniejsza litera, zapisana pod tą dużą. „O” oznacza podniesienie obu ramion,  „L” – podniesienie lewej ręki, „P” podniesienie prawej ręki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 10 minut.

Wersja dla nudzących się szybko może zawierać także podnoszenie nóg. Wtedy wpisujemy dwie małe litery z boku dużej (mała wyżej pokazuje rękę, a mała niżej pokazuje nogę). Polecam jednak stosowanie wersji bez używania nóg.

Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film.

4. Pokazuj oku, gdzie ma czytać


Odpowiedz sobie na pytania:

  • Kto rządzi Twoim okiem?
  • Czy na pewno to Ty jesteś jego władcą?

Obejrzyj film. Poprosiłam Amandę, by oczami „narysowała” koło. Za pierwszym razem rysowane koło bardziej przypomina kwadrat i rysowane jest skokowo. Kolejnym razem jest ono rysowane na podstawie pokazywanego palcem kształtu koła. Obraz wtedy nabiera kształtu koła, a wzrok prowadzony jest płynnie, bez skoków oka. Od teraz tę właściwość oka przekierujemy na Twoją korzyść. To Ty będziesz rządził nim, a nie ono Tobą!

Weź ołówek do ręki i dalej czytaj książkę, z tą różnicą, że ołówkiem pokazuj oku tekst, który chcesz czytać. Ołówek przesuwaj bezpośrednio pod czytanym tekstem i lekko nad kartką tak, jak chciałbyś podkreślać ważne zdania. Pokaż swojemu oku, że Ty tu rządzisz.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Ważne:

  • Od tej pory (zawsze! nie tylko podczas tych ćwiczeń, ale też podczas normalnego czytania) czytaj w powyższy sposób: rządź z ołówkiem! 🙂

5. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film.

6. Piramidy 1

Pobierz Piramidy 1. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film.

7. Kwadraty 1

Pobierz Kwadraty 1. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

Patrz na kropkę w środku kwadratu i staraj się dostrzec wzrokiem peryferyjnym litery (cyfry). Patrz na nie wzrokiem peryferyjnym tak, by układały się alfabetycznie (cyfry od najmniejszej do największej). W przypadku większych kwadratów, najpierw ułóż pola znajdujące się najbliżej kropki, a potem przejdź na zewnętrzne pola.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film.

 

 

Ważne:

  • Jeżeli możesz, poproś na początku wykonywania tego ćwiczenia, by ktoś inny patrzył na Twoje oczy nie przesuwają się na boki, poza patrzenie na kropkę.

8. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut – nie musisz pilnować czasu, ponieważ rytm jest nagrany przez 5 minut.

Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film.

Rytm 1

9. Gazeta 1

Przygotuj gazetę (najlepiej z programem) i w każdej kolumnie wykreślaj znaki jednej litery alfabetu.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film.

 

Nowe zasady czytania

 

Stosuj je już od dzisiaj. Zawsze! Nawet, kiedy wykonujesz ćwiczenia.

 

Zasada 1

Przyjmij nową pozycję do czytania

Zanim zaczniesz czytać książkę:

  • Usiądź wygodnie na krześle.
  • Wyprostuj plecy.
  • Podłóż podstawkę pod książkę (lub np. inne książki) na taką wysokość, by szyja była prosta.
  • Zachowaj odpowiednią odległość oczu od książki: 40-50 cm.
  • Staraj się czytać przy świetle dziennym. Wieczorem oświetl całe pomieszczenie, w którym czytasz i dodatkowo oświetl książkę. Unikaj dużych kontrastów świetlnych, bo oko szybko się męczy.
  • Unikaj pracy w miejscu odpoczynku. Łóżko ma służyć do spania.

Dzięki takiej postawie umysł i całe ciało będzie dobrze dotlenione oraz gotowe do pracy.

 

Dzień 2


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Liczenie 1-12 5
3 Rytm 1 5
4 Gazeta 1 10
5 Piramidy 2 5
6 Liczenie 1-12 5
7 Rytm 1 5
8 Gazeta 1 10
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

3. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

4. Gazeta 1

Przygotuj nową gazetę i w każdej kolumnie wykreślaj znaki litery alfabetu od A do Z. Kiedy przejdziesz cały alfabet, zacznij oznaczać kolumny literami, które sprawiają Ci największą trudność i je wykreślaj.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

5. Piramidy 2

Pobierz Piramidy 2. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

8. Gazeta 1

Przygotuj nową gazetę i w każdej kolumnie wykreślaj znaki litery alfabetu od A do Z. Kiedy przejdziesz cały alfabet, zacznij oznaczać kolumny literami, które sprawiają Ci największą trudność i je wykreślaj.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

Nowe zasady czytania

 

Stosuj je już od dzisiaj. Zawsze! Nawet, kiedy wykonujesz ćwiczenia.

 

Zasada 2

Stosuj zupełnie nową koncepcję czytania

 

  • Ustal cel czytania: Po co masz przeczytać tę książkę?
  • Przejrzyj spis treści i przekartkuj książkę.
  • Doprecyzuj cel: Co ma się zmienić w Twoim życiu po przeczytaniu tej książki? Co przeczytanie tej książki ma wnieść do twego życia? Jaki problem rozwiążesz po jej przeczytaniu?
  • Zrób rozgrzewkę: Alfabet, włącz Rytm, czytaj.
  • Czytaj dalej bez Rytmu.
  • Jak przeczytasz coś ważnego, to podkreślaj ołówkiem (bez zatrzymywania się).
  • Zrób notatki po przeczytaniu, np. przy pomocy mapy myśli. Jeśli chcesz zapamiętać tekst na dłużej, zaglądaj na mapę myśli i zrób system powtórek.

 

 

Dzień 3


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 1 5
3 Liczenie 1-12 5
4 Gazeta 1 15
5 Liczenie 1-12 5
6 Piramidy 3 5
7 Rytm 1 5
8 Rytm 2 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

3. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Gazeta 1

Przygotuj nową gazetę i w każdej kolumnie wykreślaj znaki litery alfabetu od A do Z. Kiedy przejdziesz cały alfabet, zacznij oznaczać kolumny literami, które sprawiają Ci największą trudność i je wykreślaj.

  • Ćwiczenie wykonuj od dzisiaj przez 15 minut (przez 10 minut wykreślasz, przez 5 minut sprawdzasz, czy nie zgubiłeś liter).

5. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Piramidy 3

Pobierz Piramidy 3. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

8. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

Nowe zasady czytania

 

Stosuj je już od dzisiaj. Zawsze! Nawet, kiedy wykonujesz ćwiczenia.

Zasada 3

Zwiększ motywację do czytania

 

Zaplanuj czas przeznaczony na przeczytanie książki jeszcze przed rozpoczęciem czytania. W ten sposób zapanujesz nad czasem i dzięki temu zwiększy się Twoja motywacja do przeczytania tekstu.

Jak to zrobić?

 

Oznacz czas, w ciągu którego przeczytasz daną książkę

 

Kiedy już znasz swoje Tempo czytania (otrzymałeś wynik w teście), łatwo policzyć, ile czasu zajmie Ci przeczytanie każdej książki.

Wybierz dowolną książkę. Otwórz książkę w dowolnym miejscu z całą stroną zapisaną tekstem. Na otwartej stronie policz słowa, linijki i strony (zgodnie z tabelą) i dokonaj obliczeń.

 

Wpisz liczbę Oblicz wynik
Twoje obecne Tempo czytania a
Przeciętna liczba słów w linijce b liczba słów w 5 linijkach podziel przez 5
Przeciętna liczba słów na stronie c liczba linijek na stronie pomnóż razy (b)
Przeciętna liczba słów w książce d liczba zapisanych stron pomnóż razy (c)
  Liczba minut, w ciągu których przeczytasz książkę (d) podziel przez (a)

 

Oznacz tempo z jakim musisz czytać, by przeczytać daną książkę w określonym czasie.

 

Wybierz inną dowolną książkę. Otwórz książkę w dowolnym miejscu z całą stroną zapisaną tekstem. Na otwartej stronie policz słowa, linijki i strony (zgodnie z tabelą) i dokonaj obliczeń.

 

 

Wpisz liczbę Oblicz wynik
Liczba minut, w ciągu których chcesz przeczytać książkę a
Przeciętna liczba słów w linijce b liczba słów w 5 linijkach podziel przez 5
Przeciętna liczba słów na stronie c liczba linijek na stronie pomnóż razy (b)
Przeciętna liczba słów w książce d liczba zapisanych stron pomnóż razy (c)
  Tempo z jakim powinieneś czytać (d) podziel przez (a)

 

 

Dzień 4


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Piramidy 4 5
3 Liczenie 1-12 5
4 Kwadraty 2 5
5 Rytm 1 5
6 Gazeta 1 15
7 Rytm 2 5
8 Liczenie 1-12 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Piramidy 4

Pobierz Piramidy 4. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

3. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Kwadraty 2

Pobierz Kwadraty 2.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

6. Gazeta 1

Przygotuj nową gazetę i w każdej kolumnie wykreślaj znaki litery alfabetu od A do Z. Kiedy przejdziesz cały alfabet, zacznij oznaczać kolumny literami, które sprawiają Ci największą trudność i je wykreślaj.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut (przez 10 minut wykreślasz, przez 5 minut sprawdzasz, czy nie zgubiłeś liter).

7. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dzień 5


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 1 5
3 Gazeta 1 15
4 Liczenie 1-12 5
5 Piramidy 5 5
6 Rytm 2 5
7 Kwadraty 3 5
8 Rytm 1 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

3. Gazeta 1

Przygotuj nową gazetę i w każdej kolumnie wykreślaj znaki litery alfabetu od A do Z. Kiedy przejdziesz cały alfabet, zacznij oznaczać kolumny literami, które sprawiają Ci największą trudność i je wykreślaj.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut (przez 10 minut wykreślasz, przez 5 minut sprawdzasz, czy nie zgubiłeś liter).

4. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Piramidy 5

Pobierz Piramidy 5. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

7. Kwadraty 3

Pobierz Kwadraty 3.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

Dzień 6


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 2 5
3 Liczenie 1-12 5
4 Gazeta 1 15
5 Liczenie 1-12 5
6 Kwadraty 4 5
7 Rytm 1 5
8 Rytm 2 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

3. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Gazeta 1

Przygotuj nową gazetę i w każdej kolumnie wykreślaj znaki litery alfabetu od A do Z. Kiedy przejdziesz cały alfabet, zacznij oznaczać kolumny literami, które sprawiają Ci największą trudność i je wykreślaj.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut (przez 10 minut wykreślasz, przez 5 minut sprawdzasz, czy nie zgubiłeś liter).

5. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Kwadraty 4

Pobierz Kwadraty 4.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

8. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

Dzień 7


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 1 5
3 Piramidy 6 5
4 Liczenie 1-12 5
5 Rytm 2 5
6 Kwadraty 5 5
7 Gazeta 1 15
8 Rytm 2 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

3. Piramidy 6

Pobierz Piramidy 6. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

6. Kwadraty 5

Pobierz Kwadraty 5.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Gazeta 1

Przygotuj nową gazetę i w każdej kolumnie wykreślaj znaki litery alfabetu od A do Z. Kiedy przejdziesz cały alfabet, zacznij oznaczać kolumny literami, które sprawiają Ci największą trudność i je wykreślaj.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut (przez 10 minut wykreślasz, przez 5 minut sprawdzasz, czy nie zgubiłeś liter).

8. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

Psychologia Gestalt

 

Wykorzystajmy psychologię, by pozbyć się Twego (ewentualnego) oporu przed jeszcze szybszym czytaniem.

 

Jakie figury dostrzegasz na tych obrazkach?

Psychologia Gestalt

Jeśli odpowiedziałeś „koło” i „trójkąt”, to oznacza, że właśnie przeprowadziłeś na sobie eksperyment związany z teorią Gestalt. Jest to jeden z kierunków psychologii. Teoria Gestalt skupia się m.in. na umiejętności łączenia przez nasz umysł pojedynczych, odrębnych części i postrzegania ich jako całość.

Jeśli dobrze przyjrzysz się „kołu”, to zauważysz, że tak naprawdę to tylko 3 łuki.

A „trójkąt” to tylko trzy niepełne koła.

Sprawdź teraz, jak ta teoria sprawdza się w czytaniu i uwierz wreszcie, że Twój mózg może dużo więcej, niż Ci się do tej pory wydawało.

Przeczytaj poniższe teksty:

sc-gestalt-tekst-1

sc-gestalt-tekst-2

sc-gestalt-tekst-3

Dzień 8


Zadania Minuty
1 Alfabet 10
2 Rytm 2 5
3 Tekst i test nr 2 10
4 Liczby 1 5
5 Gazeta 2 5
6 Piramidy 7 5
7 Liczenie 1-12 5
8 Kwadraty 6 5
9 Rytm 4 5
10 Rytm 1 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 10 minut.

2. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

3. Test nr 2

 

Sprawdź, w którym miejscu teraz jesteś.

 

  • Pobierz Tekst nr 2: sc-2a-Tekst-Jak-efektywniej-czytac Włącz sekundnik i od razu zacznij czytanie. Kiedy skończysz czytanie, zajrzyj na sekundnik i sprawdź ile sekund Ci to zajęło. Wynik wpisz do Tabeli postępów.


  • Pobierz rozwiązanie testu nr 2: sc-2c-Rozwiazanie-Jak-efektywniej-czytac i sprawdź wyniki. Za każdą poprawną odpowiedź przyznaj sobie 1 punkt, za brak poprawnej – 0 punktów. Zsumuj wyniki i wpisz do Tabeli postępów.

  • Oblicz teraz swoją prędkość czytania i zapisz do Tabeli postępów.

4. Liczby 1

Pobierz Liczby 1. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Gazeta 2

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj „n”, „m”, „u” „r” (w pierwszej kolumnie „n”, w drugiej – „m” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 5 minut.

6. Piramidy 7

Pobierz Piramidy 7. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Kwadraty 6

Pobierz Kwadraty 6. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

10. Rytm 1

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 1. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 1

Dzień 9


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 2 5
3 Liczby 2 5
4 Liczenie 1-12 5
5 Kwadraty 8 5
6 Gazeta 2 15
7 Piramidy 8 5
8 Liczenie 1-12 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

3. Liczby 2

Pobierz Liczby 2. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Kwadraty 8

Pobierz Kwadraty 8. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Gazeta 2

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj „n”, „m”, „u” „r” (w pierwszej kolumnie „n”, w drugiej – „m” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 15 minut.

7. Piramidy 8

Pobierz Piramidy 8. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dzień 10


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 3 5
3 Liczenie 1-12 5
4 Gazeta 2 15
5 Piramidy 9 5
6 Rytm 2 5
7 Kwadraty 9 5
8 Liczenie 1-12 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

3. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Gazeta 2

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj „n”, „m”, „u” „r” (w pierwszej kolumnie „n”, w drugiej – „m” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 15 minut.

5. Piramidy 9

Pobierz Piramidy 9. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

7. Kwadraty 9

Pobierz Kwadraty 9. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dzień 11


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 2 5
3 Kwadraty 10 5
4 Liczby 3 5
5 Liczenie 1-12 5
6 Piramidy 10 5
7 Rytm 3 5
8 Gazeta 2 15
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

3. Kwadraty 10

Pobierz Kwadraty 10. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Liczby 3

Pobierz Liczby 3. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Piramidy 10

Pobierz Piramidy 10. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

8. Gazeta 2

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj „n”, „m”, „u” „r” (w pierwszej kolumnie „n”, w drugiej – „m” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 15 minut.

Dzień 12


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 3 5
3 Piramidy 11 5
4 Rytm 2 5
5 Gazeta 3 15
6 Kwadraty 6 5
7 Liczenie 1-12 5
8 Rytm 4 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

3. Piramidy 11

Pobierz Piramidy 11. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

5. Gazeta 3

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj „sz”, „cz”, „rz” „ch” (w pierwszej kolumnie „sz”, w drugiej – „cz” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 15 minut.

6. Kwadraty 6

Pobierz Kwadraty 6. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

Dzień 13


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 4 5
3 Kwadraty 7 5
4 Liczby 4 5
5 Liczenie 1-12 5
6 Piramidy 4 5
7 Rytm 4 5
8 Gazeta 3 15
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

3. Kwadraty 7

Pobierz Kwadraty 7. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Liczby 4

Pobierz Liczby 4. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Piramidy 4

Pobierz Piramidy 4. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

8. Gazeta 3

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj „sz”, „cz”, „rz” „ch” (w pierwszej kolumnie „sz”, w drugiej – „cz” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 15 minut.

Dzień 14


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 4 5
3 Piramidy 5 5
4 Gazeta 3 15
5 Rytm 3 5
6 Liczenie 1-12 5
7 Rytm 4 5
8 Kwadraty 8 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

3. Piramidy 5

Pobierz Piramidy 5. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Gazeta 3

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj „sz”, „cz”, „rz” „ch” (w pierwszej kolumnie „sz”, w drugiej – „cz” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 15 minut.

5. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

6. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

8. Kwadraty 8

Pobierz Kwadraty 8. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dzień 15


Zadania Minuty
1 Alfabet 10
2 Rytm 3 5
3 Tekst i test nr 3 10
4 Linijki wyrazów 1 5
5 Liczby 5 5
6 Rytm 4 5
7 Gazeta 4 10
8 Piramidy 15 5
9 Dyktando 1 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 10 minut.

2. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

3. Test nr 3

 

Sprawdź, w którym miejscu teraz jesteś.

 

  • Pobierz  Tekst nr 3: sc-3a-Tekst-Przyczyny. Włącz sekundnik i od razu zacznij czytanie. Kiedy skończysz czytanie, zajrzyj na sekundnik i sprawdź ile sekund Ci to zajęło. Wynik wpisz do Tabeli postępów.

  • Pobierz Test nr 3 sc-3b-Test-Przyczyny i wypełnij go. Nie zaglądaj ponownie do przeczytanego tekstu.

  • Pobierz rozwiązanie Testu nr 3: sc-3c-Rozwiazania-Przyczyny i sprawdź wyniki. Za każdą poprawną odpowiedź przyznaj sobie 1 punkt, za brak poprawnej – 0 punktów. Zsumuj wyniki i wpisz do Tabeli postępów.

  • Oblicz teraz swoją prędkość czytania i zapisz do Tabeli postępów.

4. Linijki wyrazów 1

Pobierz Linijki wyrazów 1. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.
Na stronie widzisz grupy wyrazów składające się z trzech linijek. W każdej grupie ustaw wzrok na wyrazie w środkowej linijce. Przeczytaj ten wyraz i bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym dostrzeż i przeczytaj wyraz powyżej i poniżej. Przejdź do następnej grupy wyrazów w pionie lub poziomie.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Liczby 5

Pobierz Liczby 5. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

7. Gazeta 4

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „a,c,a,c…”,” b,h,b,h…”, „k,l,k,l…”,”m,n,m,n…”, „r,n, r,n…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „a” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „c”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „a”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „c” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

8. Piramidy 15

Pobierz Piramidy 15. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Dyktando 1

W trakcie czytania książki, odnajduj wymieniane przeze mnie litery. Zauważaj je w tekście.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dyktando 1


Dzień 16


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 3 5
3 Liczby 6 5
4 Linijki wyrazów 1 5
5 Kwadraty 11 5
6 Gazeta 5 10
7 Piramidy 12 5
8 Liczenie 1-12 5
9 Dyktando 1 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

3. Liczby 6

Pobierz Liczby 6. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Linijki wyrazów 1

Pobierz Linijki wyrazów 1. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.
Na stronie widzisz grupy wyrazów składające się z trzech linijek. W każdej grupie ustaw wzrok na wyrazie w środkowej linijce. Przeczytaj ten wyraz i bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym dostrzeż i przeczytaj wyraz powyżej i poniżej. Przejdź do następnej grupy wyrazów w pionie lub poziomie.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Kwadraty 11

Pobierz Kwadraty 11. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Gazeta 5

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „b,d,b,d…”, „e,c,e,c…”, „z,s,z,s…”, „j,i,j,i…”, „l,k,l,k…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „b” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „d”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „b”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „d” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 10 minut.

7. Piramidy 12

Pobierz Piramidy 12. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Dyktando 1

W trakcie czytania książki, odnajduj wymieniane przeze mnie litery. Zauważaj je w tekście.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dyktando 1


Dzień 17


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 4 5
3 Linijki wyrazów 2 5
4 Gazeta 4 10
5 Piramidy 13 5
6 Dyktando 1 5
7 Kwadraty 12 5
8 Liczenie 1-12 5
9 Rytm 3 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

3. Linijki wyrazów 2

Pobierz Linijki wyrazów 2. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.
Na stronie widzisz grupy wyrazów składające się z trzech linijek. W każdej grupie ustaw wzrok na wyrazie w środkowej linijce. Przeczytaj ten wyraz i bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym dostrzeż i przeczytaj wyraz powyżej i poniżej. Przejdź do następnej grupy wyrazów w pionie lub poziomie.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Gazeta 4

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „a,c,a,c…”,” b,h,b,h…”, „k,l,k,l…”,”m,n,m,n…”, „r,n, r,n…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „a” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „c”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „a”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „c” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

5. Piramidy 13

Pobierz Piramidy 13. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Dyktando 1

W trakcie czytania książki, odnajduj wymieniane przeze mnie litery. Zauważaj je w tekście.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dyktando 1

7. Kwadraty 12

Pobierz Kwadraty 12. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

Dzień 18


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 3 5
3 Kwadraty 13 5
4 Liczby 7 5
5 Liczenie 1-12 5
6 Piramidy 14 5
7 Rytm 4 5
8 Gazeta 5 10
9 Dyktando 1 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

3. Kwadraty 13

Pobierz Kwadraty 13. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Liczby 7

Pobierz Liczby 7. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Piramidy 14

Pobierz Piramidy 14. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

8. Gazeta 5

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „b,d,b,d…”, „e,c,e,c…”, „z,s,z,s…”, „j,i,j,i…”, „l,k,l,k…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „b” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „d”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „b”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „d” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 10 minut.

9. Dyktando 1

W trakcie czytania książki, odnajduj wymieniane przeze mnie litery. Zauważaj je w tekście.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dyktando 1

Dzień 19


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 3 5
3 Piramidy 15 5
4 Rytm 2 5
5 Gazeta 4 10
6 Kwadraty 14 5
7 Linijki wyrazów 3 5
8 Liczenie 1-12 5
9 Rytm 4 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

3. Piramidy 15

Pobierz Piramidy 15. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Rytm 2

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 2

5. Gazeta 4

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „a,c,a,c…”,” b,h,b,h…”, „k,l,k,l…”,”m,n,m,n…”, „r,n, r,n…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „a” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „c”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „a”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „c” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

6. Kwadraty 14

Pobierz Kwadraty 14. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Linijki wyrazów 3

Pobierz Linijki wyrazów 3. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.
Na stronie widzisz grupy wyrazów składające się z czterech linijek wyrazów i gwiazdki. W każdej grupie ustaw wzrok na gwiazdce. Bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym dostrzeż i przeczytaj dwa wyrazy powyżej oraz dwa wyrazy poniżej gwiazdki. Przejdź do następnej grupy wyrazów w pionie lub poziomie.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

Dzień 20


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 4 5
3 Kwadraty 15 5
4 Liczby 8 5
5 Liczenie 1-12 5
6 Piramidy 12 5
7 Gazeta 5 10
8 Linijki wyrazów 4 5
9 Rytm 5 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

3. Kwadraty 15

Pobierz Kwadraty 15. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Liczby 8

Pobierz Liczby 8. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Piramidy 12

Pobierz Piramidy 12. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

7. Gazeta 5

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „b,d,b,d…”, „e,c,e,c…”, „z,s,z,s…”, „j,i,j,i…”, „l,k,l,k…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „b” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „d”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „b”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „d” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 10 minut.

8. Linijki wyrazów 4

Pobierz Linijki wyrazów 4. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.
Na stronie widzisz grupy wyrazów składające się z czterech linijek wyrazów i gwiazdki. W każdej grupie ustaw wzrok na gwiazdce. Bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym dostrzeż i przeczytaj dwa wyrazy powyżej oraz dwa wyrazy poniżej gwiazdki. Przejdź do następnej grupy wyrazów w pionie lub poziomie.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Rytm 5

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 15 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 5

Dzień 21


Zadania Minuty
1 Alfabet 15
2 Rytm 4 5
3 Piramidy 13 5
4 Gazeta 4 10
5 Rytm 3 5
6 Rytm 5 5
7 Kwadraty 6 5
8 Liczenie 1-12 5
9 Dyktando 1 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 15 minut.

2. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

3. Piramidy 13

Pobierz Piramidy 13. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Gazeta 4

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „a,c,a,c…”,” b,h,b,h…”, „k,l,k,l…”,”m,n,m,n…”, „r,n, r,n…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „a” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „c”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „a”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „c” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

5. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 2. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

6. Rytm 5

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 5. Każdy dźwięk (co 15 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 5

7. Kwadraty 6

Pobierz Kwadraty 6. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Dyktando 1

W trakcie czytania książki, odnajduj wymieniane przeze mnie litery. Zauważaj je w tekście.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dyktando 1

Dzień 22


Zadania Minuty
1 Alfabet 10
2 Rytm 4 5
3 Piramidy 14 5
4 Gazeta 4 5
5 Rytm 5 5
6 Rytm 4 5
7 Kwadraty 7 5
8 Liczenie 1-12 5
9 Dyktando 2 5
10 Alfabet 10
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut (wykonasz je dzisiaj dwa razy, drugi raz na zakończenie dzisiejszych zadań).

2. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

3. Piramidy 14

Pobierz Piramidy 14. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Gazeta 4

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „a,c,a,c…”,” b,h,b,h…”, „k,l,k,l…”,”m,n,m,n…”, „r,n, r,n…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „a” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „c”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „a”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „c” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 5 minut.

5. Rytm 5

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 5. Każdy dźwięk (co 15 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 5

6. Rytm 4

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 4

7. Kwadraty 7

Pobierz Kwadraty 7. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Dyktando 2

W trakcie czytania książki, odnajduj wymieniane przeze mnie litery. Zauważaj je w tekście.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dyktando 2

10. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

Dzień 23


Zadania Minuty
1 Alfabet 10
2 Rytm 6 5
3 Liczby 9 5
4 Linijki wyrazów 5 5
5 Kwadraty 8 5
6 Gazeta 5 5
7 Rytm 4 5
8 Piramidy 15 5
9 Dyktando 1 5
10 Alfabet 10
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut (wykonasz je dzisiaj dwa razy, drugi raz na zakończenie dzisiejszych zadań).

2. Rytm 6

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 6. Każdy dźwięk (co 10 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 6

3. Liczby 9

Pobierz Liczby 9. Ćwicz spostrzegawczość i szybkie rozpoznawanie określonych znaków w tekście.
Pobrany plik składa się z dwóch stron. Pierwsza z nich zawiera ćwiczenie, a druga rozwiązanie ćwiczeń.
Na początku każdej linijki znaków masz wzór (zestaw liczb lub liter), które musisz jak najszybciej odszukać w linijce obok. Podkreśl odnaleziony wzór. Policz, ile ich znalazłeś w linijce i zapisz obok. Po wykonaniu zadania zajrzyj do rozwiązania i porównaj wyniki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Linijki wyrazów 5

Pobierz Linijki wyrazów 5. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.
Na stronie widzisz grupy wyrazów składające się sześciu linijek wyrazów i gwiazdki. W każdej grupie ustaw wzrok na gwiazdce. Bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym dostrzeż i przeczytaj trzy wyrazy powyżej oraz trzy wyrazy poniżej gwiazdki. Przejdź do następnej grupy wyrazów w pionie lub poziomie.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Kwadraty 8

Pobierz Kwadraty 8. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Gazeta 5

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „b,d,b,d…”, „e,c,e,c…”, „z,s,z,s…”, „j,i,j,i…”, „l,k,l,k…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „b” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „d”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „b”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „d” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 5 minut.

7. Rytm 5

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 5. Każdy dźwięk (co 20 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 5

8. Piramidy 15

Pobierz Piramidy 15. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Dyktando 1

W trakcie czytania książki, odnajduj wymieniane przeze mnie litery. Zauważaj je w tekście.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dyktando 1

10. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

Dzień 24


Zadania Minuty
1 Alfabet 10
2 Rytm 7 5
3 Linijki wyrazów 6 5
4 Gazeta 5 5
5 Piramidy 6 5
6 Dyktando 2 5
7 Kwadraty 9 5
8 Liczenie 1-12 5
9 Rytm 5 5
10 Alfabet 10
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut (wykonasz je dzisiaj dwa razy, drugi raz na zakończenie dzisiejszych zadań).

2. Rytm 7

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 7. Każdy dźwięk (co 5 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 7

3. Linijki wyrazów 6

Pobierz Linijki wyrazów 6. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.
Na stronie widzisz grupy wyrazów składające się sześciu linijek wyrazów i gwiazdki. W każdej grupie ustaw wzrok na gwiazdce. Bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym dostrzeż i przeczytaj trzy wyrazy powyżej oraz trzy wyrazy poniżej gwiazdki. Przejdź do następnej grupy wyrazów w pionie lub poziomie.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

4. Gazeta 5

Przygotuj gazetę  i w każdej kolumnie wykreślaj na przemian „b,d,b,d…”, „e,c,e,c…”, „z,s,z,s…”, „j,i,j,i…”, „l,k,l,k…” (w pierwszej kolumnie czytasz tekst, a gdy znajdziesz pierwsze „b” to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz „d”, to je wykreślasz, czytasz dalej, a gdy znajdziesz znowu „b”, to je wykreślasz, czytasz dalej i szukasz znowu „d” itd.) oraz te, które sprawiają największą trudność.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

5. Piramidy 6

Pobierz Piramidy 6. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

6. Dyktando 2

W trakcie czytania książki, odnajduj wymieniane przeze mnie litery. Zauważaj je w tekście.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Dyktando 2

7. Kwadraty 9

Pobierz Kwadraty 9. Ćwicz poszerzenie pola widzenia.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

8. Liczenie od 1 do 12

W trakcie czytania książki licz głośno od 1 do 12 lub od 12 do 1.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

9. Rytm 5

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 4. Każdy dźwięk (co 15 sekund) oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu strony i jest to moment przeniesienia czytania do nowej strony.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 5

10. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj dzisiaj przez 10 minut.

Dzień 25


Zadania Minuty
1 Alfabet 10
2 Rytm 3 5
3 Tekst i test nr 4 10
4 Czytaj swoją ulubioną książkę i ciesz się z nowej umiejętności 30
5  Pobierz i uzupełnij Certyfikat ukończenia kursu 5
Razem 60

1. Alfabet 

Przygotuj nowy szablon.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 10 minut.

2. Rytm 3

Czytaj książkę z ołówkiem przy wykorzystaniu Rytmu 3. Każdy dźwięk oznacza, że ołówek powinien znajdować się na końcu linijki i jest to moment przeniesienia czytania do nowej linijki.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 5 minut.

Rytm 3

3. Test nr 4

 

Sprawdź, w którym miejscu teraz jesteś.

 

  • Pobierz Tekst nr 4: sc-4a-Tekst-Kreatywne-myslenie. Włącz sekundnik i od razu zacznij czytanie. Kiedy skończysz czytanie, zajrzyj na sekundnik i sprawdź ile sekund Ci to zajęło. Wynik wpisz do Tabeli postępów.


  • Pobierz rozwiązanie testu nr 4: sc-4c-Test-Rozwiazania-myslenie i sprawdź wyniki. Za każdą poprawną odpowiedź przyznaj sobie 1 punkt, za brak poprawnej – 0 punktów. Zsumuj wyniki i wpisz do Tabeli postępów.

  • Oblicz teraz swoją prędkość czytania i zapisz do Tabeli postępów.

4. Czytaj teraz swoją ulubioną książkę i ciesz się nową umiejętnością.

  • Ćwiczenie wykonuj przez 30 minut.

5.  Pobierz i uzupełnij Certyfikat ukończenia kursu

sc-certyfikat-zema

Co dalej?

Do utrwalenia nowych nawyków polecam Ci przez najbliższe 30 dni wykonywanie Alfabetu przez 10 minut (chyba, że wcześniej osiągasz efekt tzw. głupawki, czyli w szybszym czasie już i tak nie będziesz widzieć liter – wtedy rób to krócej, do momentu uzyskania efektu „głupawki”).

Potem rozpocznij czytanie książki (z ołówkiem!) przy włączonym rytmie przez 5 minut, np. rytm 3 lub innym, który jest dla Ciebie wyzwaniem (nie niższy niż nr 3), a po 5 minutach kontynuuj czytanie książki bez rytmu.

Po tych 30 dniach już zawsze rozpoczynaj czytanie książki od włączenia rytmu przez 5 minut.

 

Możesz oczywiście poprzestać na tym, co już osiągnąłeś. Wtedy od razu przejdź do rozpoczynania czytania książki (z ołówkiem!) przy włączonym rytmie.

Kiedy podczas czytania książki, zobaczysz jakąś ważną dla siebie informację, to od razu podkreślaj ją ołówkiem, bez przerywania czytania. Wtedy zawsze będziesz mógł szybko wrócić do najważniejszych informacji i nie wypadniesz z rytmu szybkiego czytania.


Powodzenia na nowej drodze życia! 🙂

 

Kwadraty

Ćwiczenie te ma za zadanie

  • poszerzyć obszar widzenia Twego oka w pionie, poziomie i na skos, dzięki czemu Twoje oko będzie widziało więcej tekstu naraz.

Jak wykonać ćwiczenie?

Wzrok utrzymuj na kropce w środku kwadratu, a wzrokiem peryferyjnym zobacz litery lub liczby znajdujące się w kwadracie poza kropką. Poszukiwanie liter odbywa się zgodnie z alfabetem. Poszukiwania liczb dokonujesz od najmniejszej do największej.

Zaczynasz od liter lub liczb znajdujących się najbliżej kropki, a potem rozciągasz pole widzenia i przechodzisz na zewnętrzne części kwadratu.

Podczas wykonywania tego ćwiczenia pierwszy raz możesz poprosić kogoś, by popatrzył, czy Twoje oko nie ucieka z kropki.

 

Liczby

Ćwiczenie te ma za zadanie

  • nauczyć Twoje oko szybszego rozpoznawania znaków, dzięki czemu Twój umysł szybciej je odczyta.

Jak wykonać ćwiczenie?

Na początku każdej linijki jest umieszczony wzór znaków. Twoim zadaniem jest odszukanie takich samych ciągów znaków w linijce obok. Linijki czytaj tak jak książkę. Używaj ołówka i podkreślaj, gdy znajdziesz taki sam ciąg wyrazów. Nie cofaj się. Podkreślone ciągi policz w każdej linijce, a potem sprawdź z rozwiązaniem.

Twoje oko za każdym razem będzie łatwiej rozpoznawało znaki, a umysł szybciej będzie mógł je interpretować.

 

Piramidy

Ćwiczenie te ma za zadanie

  • poszerzyć obszar widzenia Twego oka przede wszystkim w poziomie, dzięki czemu Twoje oko będzie widziało więcej tekstu naraz.

Jak wykonać ćwiczenie?

Weź ołówek i zatrzymaj na końcu pierwszej strzałki. Patrz na końcówkę ołówka i wzrokiem peryferyjnym zobacz litery znajdujące się po lewej i prawej stronie. Zobacz cały wyraz. Przesuń ołówek na koniec drugiej strzałki. Ciągle utrzymuj wzrok na końcówce ołówka. Bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym odczytuj całe wyrazy. Przesuwaj ołówek na niższe strzałki i postępuj jak wcześniej.

Podczas wykonywania tego ćwiczenia pierwszy raz możesz poprosić kogoś, by popatrzył, czy Twoje oko nie ucieka ze strzałki.

Uwaga!

Na początku, podczas wykonywania tego ćwiczenia Twój wzrok może nie obejmować liter położonych najdalej od strzałki. Nie przejmuj się tym i ćwicz dalej, a za każdym razem będziesz widzieć coraz więcej.

Linijki wyrazów

Ćwiczenie te ma za zadanie

  • poszerzyć obszar widzenia Twego oka przede wszystkim w pionie, dzięki czemu Twoje oko będzie widziało więcej tekstu naraz.

Jak wykonać ćwiczenie?

Utrzymuj wzrok na środkowym wyrazie w grupie wyrazów (lub na gwiazdce, gdy jest). Bez przesuwania oka, wzrokiem peryferyjnym odczytuj całe wyrazy: ten, na którym trzymasz wzrok, poniżej i powyżej tego wyrazu. Przejdź do następnej grupy wyrazów i postępuj tak samo.

Uwaga!

Na początku, podczas wykonywania tego ćwiczenia Twój wzrok może nie obejmować wyrazów położonych najdalej. Możesz też zauważyć, że lepiej Ci odczytywać wyrazy u góry. Nie przejmuj się tym i ćwicz dalej, a za każdym razem będziesz widzieć coraz więcej.

Rytmy

 

Ćwiczenie te ma za zadanie

  • udowodnić Ci, że możesz zdecydowanie szybciej czytać.


Jak wykonać ćwiczenie?

Masz dwa rodzaje rytmów:

1/ na jedną linijkę

Weź książkę i ołówek. Włącz rytm i czytaj przez 5 minut. Różnica polega jednak na tym, żebyś przesunął ołówek (a wraz z nim i wzrok) po jednej linijce tekstu w czasie między stuknięciami.

Po pierwszym stuknięciu ołówek trzymasz na początku tekstu, po drugim stuknięciu ołówek ma być przeniesiony z końca pierwszej linijki do początku drugiej linijki.

 

2/ na jedną stronę 

Weź książkę i ołówek. Włącz rytm i czytaj przez 5 minut. Przesuwaj ołówek normalnie tak jak wcześniej. Musisz nauczyć się zmieścić przeczytanie całej strony między stuknięciami.

Po pierwszym stuknięciu ołówek trzymasz na początku strony, a po drugim stuknięciu ołówek ma być przeniesiony szybko z końca strony do początku drugiej strony.

 

Uwaga!

Na początku wykonuj ćwiczenie mechanicznie (próbuj czytać, ale nie denerwuj się, że nie nadążasz zrozumieć tekstu). Z czasem zauważysz, że rozumiesz treść tekstu przy coraz większych prędkościach.
W tym ćwiczeniu zauważysz, jak dużo czasu zajmuje przewracanie kartek w książce.


Rytm 1 – na linijkę


Rytm 2 – na linijkę


Rytm 3 – na linijkę


Rytm 4 – na stronę – 20 sekund


Rytm 5 – na stronę – 15 sekund


Rytm 6 – na stronę – 10 sekund


Rytm 7 – na stronę – 5 sekund

 

Dyktanda

Ćwiczenie te ma za zadanie

  • uwrażliwić Twój wzrok na szybkie rozpoznawanie znaków w tekście.

Jak wykonać ćwiczenie?

Weź książkę i ołówek. Włącz dyktando i czytaj tekst przez 5 minut. W trakcie nagrania wymieniam litery, na które masz zwracać uwagę w trakcie czytania tekstu. Zauważaj je.

 

Uwaga!

Zwracasz uwagę na daną literę do momentu usłyszenia nowej litery. Wtedy zapominasz o poprzedniej i w trakcie zwykłego czytania zwracasz uwagę na kolejną wymienioną literę.

 


Dyktando 1


Dyktando 2

Shopping Cart
ODBIERZ PREZENT