Dziękuję za zainteresowanie moim mini kursem stworzonym na bazie fragmentów Kursu szybkiego czytania dla zapracowanych ZEMA. Niezależnie od tego, jaką masz teraz prędkość czytania, jeśli tylko będziesz sumiennie wykonywał ćwiczenia z całego Kursu, to prędkość Twego czytania zwiększy się minimum trzykrotnie.
Zacznijmy od testu i sprawdźmy, w którym miejscu teraz jesteś. To będzie baza wyjściowa w drodze do mety.
1. Test nr 1
- Pobierz poniższy Tekst nr 1. Włącz sekundnik i od razu zacznij czytanie. Kiedy skończysz czytanie, zajrzyj na sekundnik i sprawdź ile sekund Ci to zajęło. Wynik wpisz do Tabeli postępów.
- Pobierz Test nr 1 i wypełnij go. Nie zaglądaj ponownie do przeczytanego tekstu.
- Pobierz rozwiązanie testu nr 1 i sprawdź wyniki. Za każdą poprawną odpowiedź przyznaj sobie 1 punkt, za brak poprawnej – 0 punktów. Zsumuj wyniki i wpisz do Tabeli postępów.
Dlaczego czytasz wolno?
W uczeniu się szybkiego czytania ważne jest byś części czynności nauczył się robić na nowo, a części powinieneś się oduczyć. Są to złe nawyki, które nabyłeś już od najmłodszych lat. Zbyt wolne czytanie (około 150-250 słów na minutę) męczy nasz umysł, a od tego już prosta droga do myślenia o tym, co będzie na obiad w trakcie czytania książki. Odpływanie myśli w inne miejsca niż te zbudowane w książce spowodowane jest właśnie zbyt wolnym czytaniem. Nasz umysł po prostu się nudzi, bo może przyjąć więcej informacji w tym czasie.
Brak celu czytania
Przed czytaniem, zawsze zastanów się nad odpowiedzią na pytania: Po co czytam tę książkę? Co ma dać Ci przeczytanie tej książki? Czego dokładnie chcę się dowiedzieć po jej przeczytaniu?
Brak skupienia
W trakcie czytania nie zwracamy uwagi na to, że wokół nas jest mnóstwo rozpraszaczy: włączony telewizor, grające radio, czy przychodzące wiadomości sms, które odrywają nas od czytania.
Czytanie słowa po słowie
Jest to pozostałość z czasów pierwszych kroków w uczeniu się czytania. Nasz mózg potrafi odkodowywać całe grupy wyrazów.
Powtarzanie w myślach
Jest to to dialog wewnętrzny nazywany subwokalizacją. W myślach powtarzamy drugi raz to, co zobaczyło nasze oko.
Poruszanie ustami
Jest to próba cichej wokalizacji. Zbędna pozostałość po czytaniu na głos nauczycielowi, który sprawdzał nasze postępy jeszcze w przedszkolu.
Powrót do przeczytanego tekstu
Regresja to wynik zbyt wolnego czytania, kiedy to nasze myśli płyną do np. składu dzisiejszego obiadu i czytamy książkę bezmyślnie. W efekcie nie wiem, co przeczytaliśmy i wracamy drugi raz do tego samego tekstu.
Strach przed szybkim czytaniem
Lęk przed błędnym zrozumieniem tekstu lub zgubieniem ważnych rzeczy czasami sabotuje naukę szybkiego czytania. Dzięki ćwiczeniom znajdującym się w tym kursie szybko nauczysz się odczytywać znaki, co wpłynie też na szybsze zrozumienie tekstu, więc już dzisiaj pozwól sobie na pozbycie się tego lęku.
Nieumiejętność antycypacji
Jest to brak umiejętności przewidywania tego, co może nastąpić.
Niewłaściwa pozycja ciała
Zła pozycja ciała w trakcie czytania powoduje rozproszenie, bóle i niedotlenienie mózgu.
Nowe zasady czytania
Stosuj je już od dzisiaj. Zawsze! Nawet, kiedy wykonujesz ćwiczenia.
Zasada 1
Przyjmij nową pozycję do czytania
Zanim zaczniesz czytać książkę:
- Usiądź wygodnie na krześle.
- Wyprostuj plecy.
- Podłóż podstawkę pod książkę (lub np. inne książki) na taką wysokość, by szyja była prosta.
- Zachowaj odpowiednią odległość oczu od książki: 40-50 cm.
- Staraj się czytać przy świetle dziennym. Wieczorem oświetl całe pomieszczenie, w którym czytasz i dodatkowo oświetl książkę. Unikaj dużych kontrastów świetlnych, bo oko szybko się męczy.
- Unikaj pracy w miejscu odpoczynku. Łóżko ma służyć do spania.
Dzięki takiej postawie umysł i całe ciało będzie dobrze dotlenione oraz gotowe do pracy.
Nowe zasady czytania
Stosuj je już od dzisiaj. Zawsze! Nawet, kiedy wykonujesz ćwiczenia.
Zasada 3
Zwiększ motywację do czytania
Zaplanuj czas przeznaczony na przeczytanie książki jeszcze przed rozpoczęciem czytania. W ten sposób zapanujesz nad czasem i dzięki temu zwiększy się Twoja motywacja do przeczytania tekstu.
Jak to zrobić?
Oznacz czas, w ciągu którego przeczytasz daną książkę
Kiedy już znasz swoje Tempo czytania (otrzymałeś wynik w teście), łatwo policzyć, ile czasu zajmie Ci przeczytanie każdej książki.
Wybierz dowolną książkę. Otwórz książkę w dowolnym miejscu z całą stroną zapisaną tekstem. Na otwartej stronie policz słowa, linijki i strony (zgodnie z tabelą) i dokonaj obliczeń.
Wpisz liczbę | Oblicz wynik | ||||
Twoje obecne Tempo czytania | a | ||||
Przeciętna liczba słów w linijce | b | liczba słów w 5 linijkach | podziel przez 5 | ||
Przeciętna liczba słów na stronie | c | liczba linijek na stronie | pomnóż razy (b) | ||
Przeciętna liczba słów w książce | d | liczba zapisanych stron | pomnóż razy (c) | ||
Liczba minut, w ciągu których przeczytasz książkę | (d) podziel przez (a) |
Oznacz tempo z jakim musisz czytać, by przeczytać daną książkę w określonym czasie.
Wybierz inną dowolną książkę. Otwórz książkę w dowolnym miejscu z całą stroną zapisaną tekstem. Na otwartej stronie policz słowa, linijki i strony (zgodnie z tabelą) i dokonaj obliczeń.
Wpisz liczbę | Oblicz wynik | ||||
Liczba minut, w ciągu których chcesz przeczytać książkę | a | ||||
Przeciętna liczba słów w linijce | b | liczba słów w 5 linijkach | podziel przez 5 | ||
Przeciętna liczba słów na stronie | c | liczba linijek na stronie | pomnóż razy (b) | ||
Przeciętna liczba słów w książce | d | liczba zapisanych stron | pomnóż razy (c) | ||
Tempo z jakim powinieneś czytać | (d) podziel przez (a) |
1. Pokazuj tekst, który czytasz
Otwórz książkę i zacznij ją czytać tak, jak to zwykle robisz. Czytaj w myślach, nie na głos.
|
Teraz weź ołówek do ręki i dalej czytaj książkę, z tą różnicą, że ołówkiem pokazuj tekst, który czytasz. Grafit ołówka ustaw pod pierwszą linijką tekstu (nie dotykaj kartki, grafit trzymaj 1-3 milimetry nad książką) i lekko nad kartką tak, jak chciałbyś zacząć podkreślać pierwszy wyraz. Zacznij przesuwać go bezpośrednio pod czytanym tekstem i lekko nad kartką tak, jakbyś chciał podkreślać zdania. Wyobraź sobie, że ktoś stoi obok Ciebie i chcesz mu pokazać, gdzie akurat czytasz.
Jak to dokładnie zrobić? Obejrzyj film. |
2. Pokazuj oku, gdzie ma czytać
Odpowiedz sobie na pytania:
- Kto rządzi Twoim okiem?
- Czy na pewno to Ty jesteś jego władcą?
Obejrzyj film. Poprosiłam Amandę, by oczami „narysowała” koło. Za pierwszym razem rysowane koło bardziej przypomina kwadrat i rysowane jest skokowo. Kolejnym razem jest ono rysowane na podstawie pokazywanego palcem kształtu koła. Obraz wtedy nabiera kształtu koła, a wzrok prowadzony jest płynnie, bez skoków oka. Od teraz tę właściwość oka przekierujemy na Twoją korzyść. To Ty będziesz rządził nim, a nie ono Tobą!
Weź ołówek do ręki i dalej czytaj książkę, z tą różnicą, że ołówkiem pokazuj oku tekst, który chcesz czytać. Ołówek przesuwaj bezpośrednio pod czytanym tekstem i lekko nad kartką tak, jak chciałbyś podkreślać ważne zdania. Pokaż swojemu oku, że Ty tu rządzisz.
|
Ważne:
- Od tej pory (zawsze! nie tylko podczas tych ćwiczeń, ale też podczas normalnego czytania) czytaj w powyższy sposób: rządź z ołówkiem! 🙂
Jak wygląda kurs?
Co dostajesz?
- Kurs Szybkiego Czytania ZEMA to 25 dni Twojej pracy, która spowoduje to, że będziesz czytał (ze zrozumieniem) minimum trzy razy szybciej niż teraz.
- Kurs Szybkiego Czytania ZEMA to 25 dni ćwiczeń nie tylko mięśni mentalnych.
- Po kursie nie tylko zwiększy się Twoja prędkość czytania, ale też postrzegania poszczególnych elementów, uważność i zapamiętywania ważnych dla Ciebie informacji.
Zapisz się do grupy na Facebooku, by móc zadawać pytania i rozwiewać wątpliwości odnośnie ćwiczeń oraz praktykowania szybkiego czytania. Na pytania będę odpowiadać pisemnie lub w formie wideo.
Czego potrzebujesz?
- Każdego dnia nieprzerwanych 60 minut na łatwe i przyjemne ćwiczenia.
Jakie rzeczy będą Ci potrzebne?
- Dowolna książka z Twojej biblioteczki z małą liczbą obrazków i tabelek. Będzie Ci potrzebna do ćwiczenia na niej.
- Ołówek.
- Stoper. Możesz znaleźć go w telefonie.
- Drukarka, by wydrukować testy i ćwiczenia.
Do każdego dnia przypisane są ćwiczenia w postaci pdf. Możesz drukować je każdego dnia lub na samym dole kursu są zestawy poszczególnych ćwiczeń do wydruku jednorazowo. Gdy to zrobisz na początku, nie będziesz musiał drukować ćwiczeń każdego dnia. Wybierz najbardziej wygodny sobie sposób.
Cele – zaczynaj z wizją końca
Określenie celu pomaga wytrwać w wykonywaniu zadań. W trakcie kursu mogą pojawić się chwile spadku motywacji, dlatego już dzisiaj przygotuj się na nie i odpowiedz na pytania.
- Wydrukuj Cele.
- Odpowiedz na pytania.