Czy korzystać ze zwolnienia z VAT, czy zostać vatowcem?

Zakładasz firmę i od razu musisz podjąć sporo wiążących decyzji, które będą miały wpływ na Twoje przyszłe życie biznesowe. Jakie podjąć decyzje? Które informacje są ważne? Jaka wiedza jest niezbędna przed założeniem działalności gospodarczej?

Ten artykuł przybliży Ci biznesowy słownik dotyczący cen netto i cen brutto oraz pokaże Ci różnice między vatowcem, a zwolnionym z VAT, byś mógł precyzyjnie podjąć decyzję, która ścieżka będzie dla Ciebie najlepsza z uwzględnieniem rodzaju Twojego klienta docelowego, analizy działań konkurencji i wyboru najlepszej strategii cenowej.

 

Jaka jest różnica między kwotą brutto a kwotą netto?

 

Kiedy trafia do mnie młody przedsiębiorca (często z dotacją na założenie działalności gospodarczej i po szkoleniach dotowanymi z UE), okazuje się, że nie wie czy ma ceny brutto czy netto, bo o takie rodzaje pytają go klienci, a on nie potrafi im tego odpowiedzieć.

 

Czym jest kwota brutto?

Jeżeli jesteś vatowcem (w innym artykule, kto nim musi zostać) to twoja cena sprzedaży, a więc kwota, którą powinieneś otrzymać od klienta składa się z:

Kwota netto, np. 1.000 zł

Kwota VAT, np. gdy stawka VAT wynosi 23%, to 1.000 zł x 23% = 230 zł

Kwota brutto = kwota netto 1.000 zł + kwota VAT 230 zł = 1.230 zł

 

Od kwoty netto musisz zapłacić jeszcze podatek dochodowy.

 

Co jest kwotą netto, jeśli nie jesteś vatowcem?

Kiedy nie jesteś vatowcem (w innym artykule, kto może nim nie być) to masz tylko jedną kwotę, czyli twoje brutto jest równe u vatowca kwocie netto.

Kiedy przysługuje zwolnienie z płacenia VAT, to kwota netto = kwota brutto

Twoja cena sprzedaży jest ceną brutto bez VAT.

W tym przypadku od ceny sprzedaży płacisz podatek dochodowy.

 

Czy to jest skomplikowane?

I tak i nie. Dosyć często arkana kształtowania ceny od strony zakupu muszę rozpisywać na kartce przedsiębiorcom z 25 letnim stażem prowadzenia firmy, kiedy mówią, że im się nie opłaca dany zakup, bo ktoś nie jest vatowcem. O tym przeczytasz w następnym akapicie.

 


W analizie finansów firmowych oraz prywatnych, zarządzaniu celami, zadaniami i czasem pomoże Ci Planner ZEMA – niezbędne narzędzie wspierające z sukcesem biznesy wielu przedsiębiorców.

Planner ZEMA [projekt Ewa Szpakowicz]

Planner ZEMA [projekt Ewa Szpakowicz]


 

Często słyszę też pytania dotyczące tego,

Czy zostać vatowcem, czy lepiej korzystać ze zwolnienia z VAT?

Jeżeli prawo nie obliguje mnie do zostania vatowcem, to jaką decyzję mam podjąć? Zostać vatowcem, czy nie?

 

Kiedy warto zostać vatowcem, a kiedy warto mieć zwolnienie z VAT?

 

Aby poprawnie odpowiedzieć na to pytanie, musimy znaleźć pierwszą zmienną, którą jest klient, a od tego zależą wtedy strategie cenowe stosowane po analizie konkurencji.

 

Kto jest/będzie twoim klientem?

Odpowiedz sobie na pytanie, czy to w głównej mierze będzie Jan Kowalski, czyli detaliści czy też firmy?

 

Kiedy Twoim klientem jest lub będzie detalista

Jeżeli będą to detaliści, to dla nich najważniejsze będzie, ile wyda z własnej kieszeni.

Rozpatrzmy teraz dwie opcje od zaplecza ważne dla Ciebie, jako sprzedawcy:

  • a/ jesteś vatowcem:

Kwota netto: 1.000 zł

+ VAT 230 zł

Kwota brutto: 1000 zł + 230 zł = 1.230 zł, czyli Twój klient musi wydać 1.230 zł

  • b/ nie jesteś vatowcem:

Klient płaci kwotę 1.000 zł – co do zasady, po rozliczeniu podatku dochodowego pozostaje Ci podobny zysk, jak gdyby wpłacił Ci 1.230 zł, gdybyś był vatowcem.

Zdecydowanie w tym drugim przypadku klient jest szczęśliwy, bo zapłacił tylko 1.000 zł.

 

Co wtedy z konkurencją?

Kiedy jesteś nievatowcem, a Twoja konkurencja nim jest, to

Możesz sprzedawać taniej, bo to i tak bardziej Ci się może opłacać, np. Twoje 1.000 zł daje ten sam zysk, co 1.230 zł konkurencji, więc z punktu widzenia klienta detalicznego, wszystko co będzie kosztowało mniej niż 1.230 zł będzie dla niego bardziej opłacalnym zakupem, a więc Twoja cena sprzedaży, np. 1.200 lub 1.100 będzie generowała większy zysk niż u vatowca.

Zdecydowanie masz przewagę konkurencyjną, jeżeli weźmiemy pod uwagę samą cenę.

 

Jeśli masz klienta detalicznego, to uważnie przeanalizuj ze swoją księgową, czy opłaca Ci się być vatowcem. Znając konstrukcję rozliczania podatku vat w Polsce, moim zdaniem, co do zasady, raczej nie będzie to opłacalne.

 


Jeżeli szukasz księgowej, która widzi szerzej sens prowadzenia przez Ciebie działalności gospodarczej niż tylko przez pryzmat zrobienia „papierów”, takiej księgowej, która widzi w tym Twoją pracę, Twoje pieniądze, Twoją rodzinę i Twoje marzenia, to napisz w tej sprawie do nas, a właśnie taka księgowa skontaktuje się z Tobą.


 

Kiedy Twoim klientem jest lub będzie firma vatowiec

Jeżeli będą to firmy, to dla nich najważniejsze będzie też, ile wyda z własnej kieszeni, ale nie tylko.

Tutaj często musisz poprzeć swoje negocjacje z firmą o edukacją ekonomiczną najpierw swoją, a potem kontrahenta.

 

Rozpatrzmy teraz dwie opcje od zaplecza ważne dla Ciebie, jako sprzedawcy:

  • a/ jesteś vatowcem:

Kwota netto: 1.000 zł

+ VAT 230 zł

Kwota brutto: 1000 zł + 230 zł = 1.230 zł, czyli Twój klient musi wydać 1.230 zł

W tym przypadku sprawa jest jasna.

 

  • b/ nie jesteś vatowcem:

Klient płaci kwotę 1.000 zł – co do zasady, po rozliczeniu podatku dochodowego pozostaje Ci podobny zysk, jak gdyby wpłacił Ci 1.230 zł, gdybyś był vatowcem.

 

No i tutaj mogą zacząć się schody, bo część kontrahentów nie będzie chciała z Tobą współpracować, bo po prostu nie jesteś vatowcem i oni nie mogą odliczyć sobie VATu.

Kiedy usłyszysz ten argument, zatrzymaj kontrahenta na chwilę i wytłumacz mu, że gdy Twoja konkurencja sprzedaje im produkt/usługę z VAT-em za 1.230 zł, to oni owszem odliczą sobie 230 zł VAT, ale sprzedawcy muszą najpierw je wpłacić, a więc 1.230 zł muszą pozbyć się z kasy, by potem odzyskać 230 zł w rozrachunkach z urzędem skarbowym, podczas, gdy w transakcji z Tobą nie odliczą VAT, ale i nie będą musieli wydać 1.230 zł, a tylko 1.000 zł, więc wychodzi im to samo, co przy zawarciu umowy z Tobą.

A gdy jeszcze sprzedaż im to samo za 950 zł, to wręcz na tym jeszcze zyskają i nie ma tu znaczenia, czy jesteś vatowcem, czy nie.

 

Co z konkurencją?

Jeśli jesteś vatowcem konkuruj z innymi vatowcami ceną netto, a gdy masz konkurencję nievatowca, to porównuj swoją cenę netto z jego ceną brutto.

Kiedy jesteś nievatowcem, konkuruj swoją ceną brutto z ceną netto vatowca i w razie potrzeby wytłumacz to precyzyjnie kupującemu.

 


Więcej informacji na temat prowadzenia firmy poznasz na naszym kursie  Akademii Lidera ZEMA

Akademia Lidera ZEMA w Białymstoku Przywództwo, Zarządzanie, Kurs dla managera


Mam nadzieję, że artykuł rozwiał chociaż część Twoich wątpliwości. Jeżeli masz ochotę, to podziel się z nami swoim komentarzem.

Życzę Ci powodzenia na biznesowej drodze.

Autor artykułu:

Ewa Szpakowicz

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej.